Tuesday, January 12, 2010

It should come as no shock that I hate email and I can only answer about one a week without losing my mind. But today I received 2 great emails worth noting. Apparently, I have somehow ended up in an email chain where there is a debate regarding French philosopher Alain Badiou.

Here is the first email:

"Merci pour l'information, mais je pense que nous ne partageons pas la même opinion révolutionnaire que le sieur Badiou. Ceci depuis de longue date — et "le temps ne fait rien à l'affaire".
"Le plus important"... cela reste et restera à voir. Le "travail" du révolutionnaire, fut-il philosophe ou simple, est d'accomplir et non de proclamer. Se proclamer ou s'arranger pour se faire proclamer revient à renouer avec l'échec cuisant du communisme et, d'une certaine façon, renouer avec ses erreurs.
Longue vie à lui et à vous — mais sans moi.
Sachez que le jour "utile" je me dresserai contre vous (i.e. Badiou et Cie).

Vôtre,
Hubert Tonka"

From google translate:

"Thank you for the information, but I think we do not share the same revolutionary opinion that Mr. Badiou. This has long - and "time does not matter."
"The most important" ... and it still remains to be seen. The "work" the revolutionary, he was a philosopher or simple to perform and is not proclaimed. Proclaim themselves or arrange to have himself proclaimed returns to revive the bitter failure of communism and, somehow, revive its mistakes.
Long life to him and to you - but without me.
Know that the day "useful" I sat up against you (ie Badiou and Co.).

Yours,
Hubert Tonka"

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And here was the response that came moments after the first email...


"Cher Hubert Tonka,

1. Oui, c'était une information. Je n'avais pas d'autre but. Mais vous m'obligez à répondre à votre réponse. Alors d'accord : discernons et polémiquons - un instant.
2. Le texte que j'ai envoyé est la présentation de l'éditeur. Il n'est pas incongru de dire cela de Badiou, ''l'un des philosophes contemporains les plus importants". De fait, c'est la représentation (disons même : à tort ou à raison) qu'en a la philosophie d'aujourd'hui.
3. Vous vous dresserez contre nous (Badiou et Cie), dites-vous, le jour ''utile''. J'entends bien, mais qu'entendez-vous par Cie ? Les ''badiousiens'' ? Et qu'est-ce que c'est, d'abord, un badiousien ? Vous avez vous-même été l'éditeur de mon ami Mehdi Belhaj Kacem, un temps, qu'on accuse sans cesse de ''badiousisme chaotique'', ou de je ne sais quoi. Paradoxal, non ? Bref, ce ''Cie'' n'a aucune consistance dogmatique dans le petit univers de la pensée philosophique. En revanche, il constitue effectivement un groupe de recherche informel, diffus et international. Peut-être entendez-vous par Cie non les philosophes qui lisent et commentent Badiou, mais quelque rare force active révolutionnaire, quelque secte prête à l'action et dont j'ignore évidemment tout... Lisez dans ce cas mon ouvrage Démocratie Virtuelle, vous verrez que je ne gobe pas tout cru, en politique comme ailleurs, les positions badiousiennes.
Finalement votre rapport à Badiou ne regarde que vous, et je comprends parfaitement l'élégance des polémiques.
Le tout très amicalement,

Fabien Tarby"

"Dear Hubert Tonka,

1. Yes, it was information. I had no other purpose. But you force me to respond to your reply. So agreed: polemics - a moment.

2. The text that I sent is the presentation editor. It is incongruous to say that Badiou,''one of the greatest contemporary philosophers important. "In fact, the representation (we could even say wrongly or rightly) that a philosophy of 'today.

3. You stand against us (Badiou et Cie), you say,''good day''. I understand, but what do you mean by Cie? The badiousiens''''? And what it is, first, a badiousien? You yourself have been the editor of my friend Mehdi Belhaj Kacem, a time that constantly accuses badiousisme''chaotic''or something. Paradoxical, no? In short, this''Co.''has no doctrinal consistency in the small world of philosophical thought. However, it is actually a research group informal, diffuse and international. Perhaps you mean by Cie not philosophers who read and comment Badiou, but some rare active revolutionary force, some sect ready for action and which obviously do not know everything ... Read this book if my Virtual Democracy, you see that I did not gobble all believed in politics as elsewhere, the positions badiousiennes.
Finally Badiou your report looks only at you, and I understand perfectly the elegance of the controversy.
All very friendly,

Fabien Tarby"

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I don't know jack shit about Alain Badiou, but how excited do you think I am to get into all things Badiou?
Really? An old school communist Lacanian philosopher? Merci, mes amis. Merci.

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